ART AS FORCE – situasjonisme og folkekunst
Under Oktoberdans 2018 holdt vi et seminar om situasjonisme i samarbeid med Universitetet i Bergen og KODE. Nå har en rekke av innleggene blitt publisert i International Journal of Aesthetics and Philosophy of Culture, et digitalt tidsskrift med base i Bucuresti, supplert av en rekke utdypende artikler om samme tematikk.
Den situasjonistiske bevegelsen har vært en viktig inspirasjon for gruppedannelser i Europa, deriblant Gruppe 66 i Norge, og er avgjørende for den nordiske estetikken slik den er kjent internasjonalt. Den visuelle kunsten utforsker grenser mellom performance og teater, og stadig flere sjangre inntar et tverrfaglig perspektiv.
Situasjonistenes kunstfilosofi var preget av idéer om forholdet mellom kunst og samfunn som den franske kunstfilosofen Guy Debord utviklet, og som den danske kunstneren Asger Jorn bidro til. Seminaret presenterte og ga en innføring i disse teoriene og deres arbeid.
Bidragsytere:
The Situationist International(s): The Realization of Art by Mikkel Bolt Rasmussen
Asger Jorn and the Controversial Topicality of Situationism by André Eiermann
Art Is Pop. CO-RITUS Is Art: Artistic Strategy in Scandinavian Action Art in the 1960s and 1970s. With Some Aspects of Postmodern Recycling by Knut Ove Arntzen
Political and Artistic Radicalism in the 20th Century: A Situationist Solution for an International Value Conflict by Oana Serban
Club Bergen by Arnd Wesseman
Balagan as Symbolic Chaos – Then and Now by David Elliott
Caring for the Soul – The Other Life of the People by Lisa Charlotte Baudouin Lie
Art as Force. A Historical Narration of Gruppe 66 and Baktruppen in Bergen, Norway by Worm Winther
In the Mirror, Dimly by Bogdana Todorova
Some aspects of the Impurity of Art in Ion Ianoși`s Thought by Mihaela Pop
Dogmas in Science and Philosophy by Angel S Stefanov
Wittgenstein on Values by Bogdan Oprea
On the Sublime By Ion Ianosi by Mihaela Pop
ART AS FORCE var en del av POSITIONS – diskursprogrammet på Oktoberdans 2018.