Om oss

Adresse: Strandgaten 205, 5004 Bergen

BIT Teatergarasjen
info@bit-teatergarasjen.no
55 23 22 35

BIT / BERGEN INTERNASJONALE TEATER

BIT Teatergarasjen co-produserer og presenterer norsk og internasjonal scenekunst og vektlegger særlig prosjekter som stimulerer til internasjonalt samarbeid og arbeid på tvers av kunstneriske sjangre. 

BIT Teatergarasjen er et såkalt programmerende teater. Kort forklart vil det si at vi, i motsetning til de produserende teatrene som for eksempel Den Nationale Scene og Nationaltheatret, i liten grad produserer teaterforestillinger selv. I stedet inviterer vi kompanier til å spille sine forestillinger på våre scener. Det vil si at de forestillingene du finner på vårt program er valgt av vår teatersjef på bakgrunn av forestillingenes kunstneriske kvalitet.

Vi går også inn som co-produsent på flere nye forestillinger, både lokale og internasjonale. Co-produksjon innebærer at vi gir støtte til produksjon og realisering av et prosjekt som siden vises på våre scener.

LITT HISTORIE / TEATERGARASJEN

Bergen Internasjonale Teaterfestival (BIT) ble startet opp av studenter ved teatervitenskap i Bergen i 1983/84. I 1984 ble første festival, Teatertreff’84 arrangert, med en stor åpningsmaraton på Torgallmenningen, noe som ble gjentatt ved flere anledninger på åttitallet.

Våren 1990 gikk BIT fra å være årlig festival, til å bli helårsdrevet teater. Stiftelsen Bergen Internasjonale Teater flyttet høsten 1991 inn i Teatergarasjen i Nøstegaten i Bergen. Dette var BITs hovedarena frem til 2008, herav navnet BIT Teatergarasjen.

I 2008 flyttet BIT Teatergarasjen ut av arenaen på Nøstet. I dag presenteres forestillinger på ulike arenaer i Bergen. I denne husløse perioden har, paradoksalt nok, volumet av forestillinger og internasjonale samproduksjoner økt betraktelig. Og i tillegg har BIT Teatergarasjens to scenekunstbiennaler, METEOR og OKTOBERDANS, befestet sin posisjon som nasjonalt viktige og internasjonalt svært anerkjente festivaler.

I 2015, konkluderte en mulighetsstudie med at Bergens gamle badehus og svømmehall, fantastiske Sentralbadet, vil egne seg svært godt for scenekunstformål. I 2016/17 vil det konkluderes om hvorvidt BIT Teatergarasjen får flytte inn i Sentralbadet og således gjenreise Bergens markante arena for dans og teater i Bergen, sammen med nasjonalt kompani for samtidsdans, Carte Blanche og Den Nationale Scene.

MEDARBEIDERE / STYRET

Sven Åge Birkeland Teatersjef
sven(at)bit-teatergarasjen.no | +47 92022009

Tone Iren Myklatun Kontor- og økonomiansvarlig
tone(at)bit-teatergarasjen.no

Andreas Langenes Kommunikasjonsansvarlig
andreas(at)bit-teatergarasjen.no | +47 92618161

Karoline Skuseth Kurator faglig program / produsent
karoline(at)bit-teatergarasjen.no | +47 99278929

Håvard Pedersen Produksjonsleder
havard(at)bit-teatergarasjen.no

Ingrid Ellestad Produsent  
ingrid(at)bit-teatergarasjen.no 

Anna Borcherding Festivalprodusent
anna(at)bit-teatergarasjen.no

Rune Salomonsen Kommunikasjon / Husfilosof (i permisjon) rune(at)bit-teatergarasjen.no 

Ragnhild Gjefsen Kommunikasjon 
ragnhild(at)bit-teatergarasjen.no

Eirik Gjære Kommunikasjon 
eirik(at)bit-teatergarasjen.no

Kristina Melbø Valvik Koordinator PrøveRommet  proverommet(at)bit-teatergarasjen.no

 

BIT Teatergarasjens styre er:
Gunn-Vivian Eide (leder), Carl Fredrik Joys (nestleder), Jan Sæbø Johannesen, Nina Eidem, Tom Remlov, Charlotte Spurkeland, Ingrid Ellestad (ansattes representant), Marte Røv, Linda Lein og Andreas Langenes (vara for ansattes representant).

FESTIVALENE OKTOBERDANS OG METEOR

BIT Teatergarasjen presenterer i tillegg til sitt sesongprogram to biennaler med fokus på internasjonale impulser og strømninger innenfor henholdsvis dans og teater.

Biennalene OKTOBERDANS og METEOR presenteres i oktober annethvert år og har opparbeidet solid internasjonal anerkjennelse og er enestående i sin sjanger i Norge. De har blant annet fungert som utstillingsvindu for norske kunstnere mot et internasjonalt marked og vært avgjørende for den økende eksporten av norsk scenekunst.

OKTOBERDANS på FACEBOOK 

PUBLIKASJONER

FRAMING A MIRAGE
Som en del av vårt medlemsskap i det europeiske nettverket Advancing Performing Arts Project (apap) hadde BIT Teatergarasjen våren 2015 redaktøransvar for bokutgivelsen "FRAMING A MIRAGE – Communicating contemporary art and its values" Les mer om boken HER

Redaktør: Karoline Skuseth

BOKEN "25"
25: An anthology for the 25th anniversary of BIT Teatergarasjen ble utgitt i forbindelse med BIT Teatergarasjens 25-års jubileum. Boken inneholder tekster skrevet av et bredt utvalg av kunstnere, kuratorer, kritikere og forfattere, som alle på et eller annet vis er knytt til BIT Teatergarasjen. Den tar for seg samtidskunstens metoder i forhold til estetiske, teoretiske, sosiale og politiske aspekter, noen ganger rammet inn i poesi, andre ganger moteriktig filosofi. Det er en bok for kunstnere, fagpersoner, kunst- og teaterstudenter og lesere med smak både for teori og essayistisk refleksjon.

Redaktør: Marie Nerland

"25 er en bok som elegant binder sammen kunst, teori og personlige kunstopplevelser. Her har med andre ord både prosa og faglitteratur fått sin fortjente plass" - Norsk Shakespeare og Teatertidsskrift.

BØKENE KAN DU KJØPE HER

PRESSE / LOGO

For nedlastning av vår logo (eps/jpg) klikk på bildet.


Teatersjef Sven Åge Birkeland
Foto: Thor Brødreskift
Klikk på bildet for versjon i høy oppløsning.

 

APAP - PERFORMING EUROPE 2020

apap – advancing performing arts project is an international network of 11 cultural organisations from all over Europe.

The project, apap-performing Europe 2020, is supported by the “Creative Europe Programme of the EU, it is implemented throughout a four-years period (1st of June 2016 – 30th of May 2020).

apap – performing Europe 2020 is dedicated to the sustainable support of contemporary dance and performance in Europe and abroad, including a special cooperation with “Maqamat/Beit El Raqs” in Lebanon “, as well as a strong focus on enlarging audiences and a knowledge-transfer between cultural organizations.

apapnet.eu

    

HOUSE ON FIRE

In the past few years, artists and cultural agents have started to claim a place in the public debate about social, environmental and political issues, arguing that artists have an active role to play in society and that artistic creation offers a valid source of knowledge and experience. Thematic approaches to artistic creation have, once again, come to the foreground in contemporary performing arts and moulded a new paradigm that sometimes is being referred to as the new reality trend in the arts. Evident examples are, for instance, much of the politically engaged theatre that is being made today or the notable surge of documentary theatre.

The network HOUSE on FIRE includes ten European theatres and festivals that, in recent years, have shown an active interest or even have played a central role in the development of this new paradigm. Indeed, the partners of HOUSE on FIRE pursue an international programming and co-production policy, based on the conviction that the arts have an essential role to play both in the communication between people and in the development of thought and debate about problems and challenges that our societies and the world are facing.

houseonfire.eu