ONE DROP signert dansekunstner og feminist Sonya Linfors tar utgangspunkt i temaer som annerledeshet, modernitet og kolonialitet. Ideen om kunst som uavhengig, upolitisk og fri er en myte. Kunsten har aldri vært fri, for den er underlagt historien historien. Vi har alltid danset med historiens spøkelser. Og med økt polarisering, fremveksten av ytre høyre, Black Lives Matter eller #MeToo-bevegelsene, har spøkelsene blitt enda mer fremtredende.
Andre mennesker oppfattes i stor grad gjennom sosiale konstruksjoner, inndelinger, representasjoner og ideologisk pregede fortellinger. Vi lærer at det finnes «naturlige» kategorier som mann og kvinne, svart og hvitt, natur og kultur. Inndelingene har endret seg over tid. De kan også endres med forsett. Hukommelsen er kort, og kraften i fortellingene tilsvarende enorm. De får gyldighet ved at vi gjenforteller dem. Mange av kategoriene som nå bestemmer identiteten vår kan dateres noen få hundre år bakover i tid.
Tittelen refererer dels til one drop-rytmen, en stilart i reggae hvor trommeslag sammenfaller med bassen, og dels til one drop-regelen i amerikansk lovgivning for adskillelsen av svarte og hvite, innført i USA på begynnelsen av 1900-tallet. En enkelt dråpe «svart blod» var nok til å definere en person som svart, selv med et hvitt utseendet. Fra flere innganger forhører verket spøkelsene på Vestens scene og deres innviklinger og forhold til kapitalisme, kolonialisme og modernitet. ONE DROP bruker kunsten til å fortelle andre fortellinger om oss mennesker og virkeligheten, synliggjør makthierarkier og rokker ved dem. Etter denne forestillingen ser verden, muligens, litt annerledes ut. Verket har Norgespremiere under CODA 2023. Neste ut er METEOR.