OVER ÆVNE er et performativt verk som ønsker å belyse maleren og malerfagets håndverkstradisjon ved å sette den uavhengige kunstnerens status i spill.
I et stort rom arbeider et knippe teatermalere på flere svære malerier. Malerne og deres arbeidsprosess stilles ut, eller iscenesettes, om man vil. Arbeidet vil pågå i åtte dager. Dørene er åpne og publikum bestemmer selv hvor lenge de vil overvære tilblivelsen av verkene. Motivene som males er i forkant møysommelig komponert av kunstneren, Signe Becker, men utføres av malerne.
I diktet En lesende arbeiders spørsmål, spør poeten Berthold Brecht: «Hvem bygde Theben med de sju portene? /I bøkene står noen kongenavn. /Har kongene slept på murblokker?» OVER ÆVNE reiser tilsvarende spørsmål rundt maktforhold og åndsverk. Hvem er verkets tjenere og hvem tjener på verket? Hvem signerer verket til slutt?
Signe Beckers alter ego, Cynthia, vil være tilstede i rommet og bivåne det hele sammen med publikum. Hun er som alltid tilpasningsdyktig og kan endre funksjon etter behov; bistå malerne i arbeidet, øse av sin kunnskap til publikum, fortelle en skrøne eller to – eller koke litt kaffe.
OVER ÆVNE er Signe Beckers sjette og siste prosjekt som stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo under tittelen LAGD LIV Iscenesatte objekter og et iscenesatt selv.
————————————————————————————
Den malte kulisseveggen i det tradisjonelle teateret er todimensjonal, men dens hensikt er ofte å illustrere noe tredimensjonalt, og helst noe som er grensesprengende i størrelse, en illusjon av et volum som er dypere og bredere enn det faktiske teaterrommet. I det opprinnelige greske teateret var det den faktiske naturen og landskapet som utgjorde scenografien, men med malekunstens inntog i teateret fikk man mulighet til å skape all verdens arkitektur og landskap.
OVER ÆVNE genererer alternative landskap og gir offentligheten et innblikk i en håndverkstradisjon gjennom en arbeidsprosess som normalt holdes skjult. Her får publikum mulighet til å se bildene bli til, se malingen blandes, penselstrøk strykes og maling tørke. I en tid hvor nesten all billedlig informasjon er digital er det nettopp det analoge og det møysommelige tidsaspektet i et slikt arbeid som utgjør verkets kjerne. Her reflekteres tiden - tiden det faktisk tar å lage et kunstnerisk verk.
«Jeg trodde jeg ville bli maler. Derfor, da jeg kom inn på bachelor-programmet i scenografi ved Akademi For Scenekunst i 2003, brukte jeg mye energi på å omstille mine forestillinger rundt det å skape et bilde. Plutselig befant jeg meg i et tredimensjonalt bilde, maleriet var blitt romlig, objektorientert og ikke minst levende. Med skrekkblandet fryd forsøkte jeg å forstå scenografens rolle og den for meg hittil ukjente kunstformen; teateret, og ikke minst teaterets konvensjoner og historie. Helt siden den gang har jeg i mitt kunstneriske virke gjennomgående arbeidet med å ekspandere scenografibegrepet, ved å teste grensene for hva scenografi kan være og hva rollen som scenograf kan romme» (Signe Becker).