Kjøp online
Skriv ut hjemme eller bruk billetten på mobilen.
Les om våre tiltak for at du skal føle deg trygg.
Grupper
Ta kontakt for grupperabatt.
Vil du bli vår Teaterkontakt?
Ta kontakt.
Spesialbehov
Ta kontakt dersom du har behov for tilrettelegging.
To Speak Light Pours Out
Kate Mcintosh
Kjøp billetter
15. mars 2022 Kl. 19:00
16. mars 2022 Kl. 19:00
Sted: USF Verftet
Kategori: Teater

(foto: Christian Schuller)

En forestilling som i sin miks av forskjellige forfattere, komponister og utøvere, innhyller publikum i et mektig lydrike, en sonisk verden som bærer energier i form av rytme, stemmer, tekst og mening. 

Grunntonen er polyrytmisk, suggererende og delvis desorienterende, med rytmer som holder tritt hver for seg og sammen, og som med den rå energien i stemmene, legger lag på lag av bilder og betydninger. Spenningene som skapes er både poetiske og politiske, frigjørende og engasjerende.

«Fengende symfoni for en ny verden» (Theaterkrant).

Mer Informasjon

Det sies at når vi alle er i samme rom, og lytter til hverandre, så vil hjerteslagene våre etterhvert synkroniseres. 
Men ikke pusten. Pusten forblir polyrytmisk.
Det sies at det å lytte er den mest komplekse av alle menneskelige aktiviteter.
Å lytte er en spent tilstand.
Å lytte på tvers av forskjeller.
Å lytte lenger enn du kan se. 

Når de åpner munnen for å si noe, renner det lys ut.
Ut fra rikdommen i menneskets sanseapparat, har Kate McIntosh skapt en rekke fengslende verker i løp av de siste årene. De involverer alle publikum på en fysisk måte, ikke bare intellektuelt, men som sansemessig interaktive deltakere i stykkene. Som en oppfølger av All Ears (2013) og In Many Hands (2015), begge vist på BIT Teatergarasjen i Bergen, (– den siste lenge har vært umulig å vise på ny, for der gikk de scenografiske elementene fra hand til hånd), tar det nye verket et steg i nok en retning og gir publikum et lydbad i en kilde av perkusjon og vokal. 

Med utgangspunkt i rytmens kroppslige overtalelse og stemmens engasjerende energi er To Speak Light Pours Out blitt til i et samarbeid mellom flere komponister, skribenter og utøvere. De innhyller publikum i lyd, og bygger en stemning som vibrerer av glede og sinne. Den fysiske suggesjonen og desorienteringen i rytmer som holder tritt hver for seg og sammen, og den rå energien i stemmer som legger lag på lag bilder og betydninger, skaper spenninger som både er poetiske og politiske, frigjørende og aktiverende. Forestillingen snor seg lekent mellom skånsomhet, humor og direkte konfrontasjon, og påkaller ønsket om forandring, motstand og nye former for tilværelse.

Hun følte at alle, over alt, fikk det de ville ha.
Hun stikker fingrene sine inn i gjørma og lytter sa sterkt hun bare kan,
helt til gjørma noen ganger finner veien opp i halsen hennes og ut av munnen.
Ordene er våte og rike og full av kraft. Ord som bygger verdener.

«Fengende symfoni for en ny verden» (Theaterkrant).

Kreditter

a project by Kate McIntosh

in collaboration with Ghyslaine Gau, Arantxa Martinez, Anja Müller, Stina Fors

light design: Minna Tiikkainen

sound design: Stefan Schneider

stage realisation & studio assistance: Anda Skrejane

music composition: Katharina Ernst, Beatrice Graf

text by or inspired by a.o. Season Butler, Jo Randerson, Rebecca Tamás, Bek Coogan, Paul B. Preciado, Tim Etchells, Astrid Korporaal, Elders of the Hopi Nation, Alice MacKenzie, Ebba Petrén

production direction: Sarah Parolin

light, sound, stage direction: Michele Piazzi

technical supportHanna Kritten Tangsoo

administration: Laura Deschepper

artistic adviceTim Etchells, Sarah Parolin

cooksHìla Lahav, Silvia Feliziani, Wim May

a production by S P I N vzw

 

coproduced by Kaaitheater (Brussels), Vooruit Kunstencentrum (Gent), BUDA Kunstencentrum (Kortrijk), PACT Zollverein (Essen), Künstlerhaus Mousonturm (Frankfurt Am Main), Residenz Schauspiel Leipzig (Leipzig), Black Box teater (Oslo), BIT Teatergarasjen (Bergen), Rosendal Teater (Trondheim), SPRING (Utrecht), Wiener Festwochen (Vienna)

funded by Vlaamse Overheid, Vlaamse Gemeenschapscommissie

supported by the NATIONALES PERFORMANCE NETZ Coproduction Fund for Dance, which is funded by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media

residency Tanzfabrik (Berlin), Centrale Fies_Passo Nord (Dro)

thanks to Hans Bryssinck, Diederik Peeters, Laura Deschepper, Elisa Demarré, Josh Rutter, Gäel Santisteva, Lazara Rosell Albear, Pieter Ampe, Ntando Cele, Jonathan Bepler, Steve Heather, Andy Wright, Marc Lohr, Kazehito Seki, Fritz Welch, Daria Gatti, Daniel Blanga Gubbay, Daniela Bershan, Valentina Desideri, Emily Beausoleil, Jacopo Lanteri, Lola Rubio, public in private studio (Berlin)

S P I N is structurally supported by BUDA Kunstencentrum for the period 2017 – 2021

Bio

Kate McIntosh (1974) is a Brussels-based artist who practices across the boundaries of performance, theatre, video and installation.

Her works often focus on the physicality of both performer and audience, the manipulation of objects and materials, and the development of direct relations with and between audience members. Kate's practice is guided by her ongoing fascinations with the misuse of objects, playfulness with the public, a love of theatrical images and an off-beat humour.

Originally from New Zealand and trained in dance - since 2004 Kate has developed an internationally recognized body of stage and trans-disciplinary work which tours extensively in Europe as well as to Asia, Oceania, and the Americas. 

Her stage works include the performance solos All Natural (2004), Loose Promise (2007), and All Ears (2013) and the group performances Hair From the Throat (2006), Dark Matter (2009), Untried Untested (2012), In Stereo (2015 with Bree Van Reyk) and In Many Hands (2016). Her installation works include the video-installation De-Placed (2008 with Eva Meyer-Keller), and the interactive-installation Worktable (2011).

Within these creations she has invited collaborators such as Tim Etchells, Eva Meyer-Keller, Jo Randerson, Lilia Mestre, Charo Calvo, Diederik Peeters, Minna Tiikkainen, Mikko Hynninen, John Avery and many more.


She is currently an artist in residence at Kaaitheater in Brussels.

Beside her own practice, Kate was a founding member of the Belgian performance collective and punkrock band Poni, and has collaborated as a performer with many directors including Tim Etchells (UK), Wendy Houstoun (UK), Antonia Baehr (DE), and Meryl Tankard Australian Dance Theatre.


Kate holds an MRes in Performance and Creative Research from Roehampton University (UK) and regularly teaches performance practice within various university courses.


Kate is also a founding member (together with Diederik Peeters, Hans Bryssinck and Ingrid Vranken) of SPIN - an artist-run production and research platform in Brussels, which also organizes public gatherings for knowledge exchange.


For further information please visit: www.spinspin.be