De smått legendariske søsknene i Dewey Dell er endelig tilbake for tredje gang. De har utvidet rommet ved å danse på månen i oppblåste kostymer og forlenget kunsthistorien med nyoppdagede hulemalerier. Nå gjør de noe ganske vanlig. De fortolker rett og slett en klassiker: Vårofferet av Igor Stravinski, musikkhistoriens villeste ballett og den største skandale da den første gang ble oppført i 1891, med de beste lydlige dissonansene noen har kommet på. Siden fortolket utallige ganger.
Straviskij har selv fortalt han var inspirert av et syn han en gang fikk om en ung pike som danset seg selv til døde, omringe av landsbyens vise menn, for å sikre en god avling på markene.
Teodora, Agata, Vito Matera og Demetrio Castellucci tar ofte utgangspunkt i bilder fra kunsthistorien og bevegelser fra dyreriket i sine koreografier, og blander alltid dans med performancekunst. Ordet offer i vårofferet, sacre, betyr også noe hellig på fransk. Stykket handler om vårens mysterium, om livets voldsomme vekst eller fødsel, som om man opplevde den fra innsiden, fra jordens gravide mage, og som i enhver metamorfose i naturen går livet hånd i hånd med døden.