Kjøp online
Skriv ut hjemme eller bruk billetten på mobilen.
Les om våre tiltak for at du skal føle deg trygg.
Grupper
Ta kontakt for grupperabatt.
Vil du bli vår Teaterkontakt?
Ta kontakt.
Spesialbehov
Ta kontakt dersom du har behov for tilrettelegging.
Le Sacre du Printemps
Dewey Dell
IT
Kjøp billetter
27. oktober 2023 Kl. 21:00
28. oktober 2023 Kl. 18:00
Sted: Studio USF
Kategori: Dans
Varighet: 60 min koproduksjon

(Foto: John Nguyen)

Legendariske Dewey Dell tatt oss til månen og fortidens hulemalerier. Nå gir de oss en klassiker: Vårofferet av Igor Stravinski, musikkhistoriens villeste ballett og beste lydlige dissonans. De gir oss vårens årlige fødsel sett innenfra, fra jordens gravide mage. Offer betyr også hellig på fransk. Straviskij selv så for seg landsbyens eldste menn sittende i ring mens de betraktet en ung pike dansende seg selv til døde.

Mer informasjon

De smått legendariske søsknene i Dewey Dell er endelig tilbake for tredje gang. De har utvidet rommet ved å danse på månen i oppblåste kostymer og forlenget kunsthistorien med nyoppdagede hulemalerier. Nå gjør de noe ganske vanlig. De fortolker rett og slett en klassiker: Vårofferet av Igor Stravinski, musikkhistoriens villeste ballett og den største skandale da den første gang ble oppført i 1891, med de beste lydlige dissonansene noen har kommet på. Siden fortolket utallige ganger. 

Straviskij har selv fortalt han var inspirert av et syn han en gang fikk om en ung pike som danset seg selv til døde, omringe av landsbyens vise menn, for å sikre en god avling på markene. 

Teodora, Agata, Vito Matera og Demetrio Castellucci tar ofte utgangspunkt i bilder fra kunsthistorien og bevegelser fra dyreriket i sine koreografier, og blander alltid dans med performancekunst. Ordet offer i vårofferet, sacre, betyr også noe hellig på fransk. Stykket handler om vårens mysterium, om livets voldsomme vekst eller fødsel, som om man opplevde den fra innsiden, fra jordens gravide mage, og som i enhver metamorfose i naturen går livet hånd i hånd med døden.

Medvirkende

original music: Igor Stravinskij

concept, direction: Dewey Dell

with: Agata Castellucci, Teodora Castellucci, Alberto “Mix” Galluzzi, NastyDen, Francesca Siracusa
choreography: Teodora Castellucci
dramaturg, light and stage design: Vito Matera
choreography assistance, production: Agata Castellucci

musical performance: MusicAeterna, directed by Teodor Currentzis (recorded - 2013) 

sounds: Demetrio Castellucci
costume design: Dewey Dell, Guoda Jaruševičiūtė
costumes and props realization: Carmen Castellucci, Vito Matera, Plastikart studio

set realization: Laboratorio scenografia Pesaro - Lidia Trecento

video documentation: Eva Castellucci, John Nguyen
production: Dewey Dell
co-production: progetto RING (Festival Aperto – Fondazione I Teatri Reggio Emilia, Bolzano Danza – Fondazione Haydn, FOG Triennale Milano Performing Arts, Torinodanza Festival, Teatro Stabile di Torino – Teatro Nazionale), Macalester College / Theatre and Dance Department, BIT Teatergarasjen
associate partner: Lavanderia a Vapore – Fondazione Piemonte dal Vivo
with the support of Emilia-Romagna Region and Societas, Teatro Comandini
thanks to: Paolo Barbero, Andrea “Duna” Scardovi

duration: 50′ 

Bio

Dewey Dell er et danse- og performancekompani som har vært aktive siden 2006. Den består av Teodora Castellucci, Agata Castellucci, Vito Matera, og musikeren Demetrio Castellucci. Dewey Dell har produsert følgende verk: à elle vide (2007), KIN KEEN KING (2008), Baldassarre (2008), Cinquanta Urlanti Quaranta Ruggenti Sessanta Stridenti(2009), Grave(2011), Marzo (2013), Trasmissione Verticale (2016), Sleep Technique – A Response to the Cave Chauvet Pont d’Arc (2017), Deriva Traversa (2017), diptychen I Am Within & I Am Without (2018), og Hamlet (2021). Kompaniet er blitt presentert i særdeles relevante sammenhenger internasjonalt, så som Arts House and Melbourne Festival i Australia, Rencontres Chorégraphiques og Palais de Tokyo i Paris, Wesleyan University and Macalester College i USA, Mime Festival på Barbican i London, og A l'Arme Festival in Berlin. Og selvsagt på Oktoberdags i Bergen, nå også på Meteor.

Innholdsmelding

Vi i BIT Teatergarasjen er glade for at publikummet vårt består av ulike mennesker; folk med unike erfaringer og tilsvarende unike behov. Noen av våre besøkende liker å bli overrasketsjokkerte og utfordretmens andre kanskje ønsker å unngå å bli utsatt for bestemt innhold. Vi inviterer alle som ønsker å vite mersamme hva det måtte være eller hvorfor, om et av våre arrangementertil å ta kontakt på e-post Hei@bit-teatergarasjen.no eller ved å ringe +47 55 23 22 35.  

Tilgjengelighet

For mer informasjon om tilgjengeligheten til våre arrangementer og arenaer, vennligst besøk http://bit-teatergarasjen.no/tilgjengelighet