Kjøp online
Skriv ut hjemme eller bruk billetten på mobilen.
Les om våre tiltak for at du skal føle deg trygg.
Grupper
Ta kontakt for grupperabatt.
Vil du bli vår Teaterkontakt?
Ta kontakt.
Spesialbehov
Ta kontakt dersom du har behov for tilrettelegging.
and yes I said yes I will yes
Caroline Eckly/Marcelo Evelin
Kjøp billetter
25. oktober 2020 Kl. 18:00
26. oktober 2020 Kl. 18:00
Sted: Studio USF
Kategori: Dans
Varighet: 53 minutt

Svart er ditt innhold, det som holder deg sammen. Mørke er ditt kontinentet. Og mørket er farlig. Du kan ikke se i mørket. Du er redd. Ikke rør deg, du risikerer å falle! Og gå for all del ikke til skogen! Vi har gjort mørkets gru til vårt eget. De hadde ikke øyne for seg selv. De gikk ikke for å se seg om i huset sitt. De er ennå redd sitt eget kjønn. Kroppen deres ble kolonisert og de turde ikke komme. Kvinnen er redd og avskyr kvinnen … Vi ble fanget mellom to grufulle myter: mellom Medusa og avgrunnen. Og halve verden ville ha brutt ut i latter om dette ikke fortsatte» (Hélène Cixous, Medusas latter, oversatt fra engelsk her).

I begynnelsen var Medusa, kvinnen som ble forvandlet til et monster. Det var straffen hun fikk for å ha blitt voldtatt. Derfor har hun et blikk som kan drepe og en latter som knuser ord.

I denne danseforestillingen inviteres publikum inn til en seremoni; et tidløst rom, med en kropp som går inn i transe og forandrer seg. Caroline og Marcelo har hatt samtaler om det blikket. Er disse øyne et speil som reflekterer volden i verden eller speiler det den andres blikk, aksepterer det, suger det til seg.

De har manet frem bildet av orakelet, mediet, den som setter over, overfører, oversetter. Den som påkaller og trer i stedet for Gud med sine ord. Ord som åpner dører som før var lukket, ord som rår over gammel og okkult makt.

De ønsket å vie dansekroppen en spesiell oppmerksomhet, ta den i bruk som råmateriale, bruke det fysiske som medium, plassere kroppen i hjertet av historien, en bærer av utallige bilder.

De tenkte seg latteren som et hyl, som et støt, et utbrudd – et sted mellom fortryllelse og sinne.

and yes I said yes I will yes bygger på enkelte øvelser og ritualer hvor dansen går inn i det ubevisste. Verket stuper ned i innsiden, påkaller fantasien og trenger seg inn i det mørke kontinentet.

 

En dansesolo fremført av Caroline Eckly. Laget av Marcelo Evelin og Caroline Eckly.

Kreditter

Concept: Caroline Eckly, Marcelo Evelin
Choreography: Marcelo Evelin
Performance: Caroline Eckly
Music: Kota Yamauchi
Light: Robert Roespel
Produced by: Spreafico Eckly, demolition Incorporada
Co-produced by: BIT Teatergarasjen, Carte Blanche, Rosendal teater Trondheim
Supported by: Bergen Kommune, Scandinavia-Japon-Sasakawa Foundation and FFUK
Thanks to Irene Theisen for a precious help during the rehearsal process.
 

BIO

Marcelo Evelin was born in Teresina, Brazil. He is a choreographer, researcher and performer, living and working between Amsterdam (The Netherlands) and Teresina (Brazil). Evelin is an independent creator with his Platform Demolition Incorporada, created in 1995, he teaches at the Mime School in Amsterdam, where he also guides students in their creative processes. He coordinates workshops and collaborative projects in various countries of Europe, America, Africa, Japan, South America and Brazil. He has been working also as a curator, having deployed in Teresina, Piaui, the Núcleo do Dirceu, a collective of artists and a platform for independent researchs and development of the Contemporary Performing Arts. He is currently touring “A invençao da Maldade” (2019), “Batucada” (2014) and “De repente fica todo preto de gente”(2012). In 2016 he created “the Who of Things” for Carte Blanche, the National Norwegian Company for Contemporary Dance.
Caroline Eckly was born in Paris. She is a dancer, working for the past twelve years for Carte Blanche. She started her dance carrier as a ballet dancer for the Ballet du Capitole de Toulouse, France. She worked as a free-lance dancer in France and Germany, then for the Nuernberg Staatstheater for six years before moving to Norway. She has collaborated with various choreographers in the past twenty-three years, most recently with Bouchra Ouizghen, Pieter Ampe, François Chaignaud, Lia Rodrigues. She questions the role of the interpreter today and is interested in deepening an idea of a choreographic work where a conversation between interpreter and choreographer can lead the investigation on physical qualities.