Kjøp online
Skriv ut hjemme eller bruk billetten på mobilen.
Les om våre tiltak for at du skal føle deg trygg.
Grupper
Ta kontakt for grupperabatt.
Vil du bli vår Teaterkontakt?
Ta kontakt.
Spesialbehov
Ta kontakt dersom du har behov for tilrettelegging.
Prøverommet på Lydgalleriet
Kjøp billetter
Sted: Lydgalleriet (Strandgaten 195)
Språk: Norsk og engelsk
Kategori: Multikunstnerisk Begivenhet
Varighet: 2.5 timer

En sammensatt kveld bestående av lydbaserte praksiser som spenner over spoken word, poesi, sang, elektronisk og kunstig generert musikk, videoinstallasjoner og ting i mellom. Målet er å bringe mennesker sammen på tvers av disiplinære interesser til en uformell og morsom kveld. Velkommen!

Med vokal og elektronisk musikkinnslag av Karina Sletten (med Martin Borge), Emily Adomah, og Frederic Stritter, videoinstallasjon av Søren Krag, AI-videoanimasjon av Espen Tversland og skulpturell lydinstallasjon av Sonja OvaskainenLes mer om kunstnerne og deres prosjekter nedenfor.

- - -

Emily Adomah 'Nature Voices' er forsøket på å personifisere stemmene til ulike områder i naturen, som havet eller ørkenen, gjennom improvisasjon med stemme og elektronikk. Den er en del av et større kompositorisk rammeverk med arbeidstittelen 'forurensning', som søker å undersøke forholdet mellom mennesker, lyd og natur. Ved å personifisere naturen, ønsker 'Nature Voices' å oppmuntre til mer klimabevissthet ettersom naturens egen stemme vil ringe høyere i mengden av menneskelige stemmer.

Søren Krag For Prøverommet vil Søren Krag presentere den første iterasjonen av et videoinstallasjonsprosjekt med arbeidstittelen: 'system av skyer og fugler'. I installasjonen som består av flere CRT-TV, forsøker Krag å formidle skyenes bevegelse gjennom eksperimenter i tilfeldighet, time-lapse og lyd. I tillegg til TV-installasjonen vil Søren presentere en ‘konsert ved datamaskiner’. Søren har brukt det utdaterte operativsystemet Windows XP for å generere musikk, og sammenlignet prosessen med en "surdeigsbuljong".

Sonja Ovaskainen 'Good Guy' er en skulpturell lydinstallasjon, en utopisk hage der kvinnefiendtlige strukturer bare eksisterer i hodet til harmløse fiktive troll. Disse skapningene har blitt forbannet til å følge hverandre i evigheten. Dette arbeidet omhandler temaet seksuelle overgrep, vennligst se innholdsmeldingen i rullegardinmenyen nedenfor hvis du ønsker å finne ut mer informasjon.

Karina Sletten 'kjærlighetens spøkelser' er en sonisk refleksjon av lesninger og forståelser av mine egne tekster, og andres verk rundt temaet kjærlighet. bell hooks skrev "All About Love" i 1999. Hun kaller kapitlene sine forskjellige aspekter av kjærlighet, kjente, erotiske, vennlige – ser på funksjonene i ulike relasjoner og ser på autonomi i kjærlighet – mens jeg bruker ordet "spøkelse", ser ved kjærlighetens spøkelse, en slags hauntologisk lesning av illusjonen eller nyansene av kjærlighet. Hvordan kan kjærlighet eller uoppfylt, ubesvart kjærlighet, lage en skygge, et prisme, som fører til nye gjengivelser av uoppfylt og ulykkelig kjærlighet? Kan man møte og bearbeide generasjoners usikkerhet rundt hva kjærlighet er eller føles for å forstå hvordan kjærlighet praktiseres sunt? Verket har tidligere vært vist på Lufthavna MIR i Oslo, og i Usti Nad Labem, Tsjekkia. For Prøverommet fremfører jeg dette stykket sammen med en annen musiker for første gang, gitarist Martin Borge.

Frederic Stritter 'Mosaik' er et pågående live-sett, so benytter seg av ulike feltopptak og elektronikk. En lek med å zoome inn og ut på bestemte fragmenter. Lyder imiteres, abstraheres eller utvikles til nye. 'Mosaik' vurderer to motsatte posisjoner: - Absolutt ingenting er naturlig lenger - Mennesker er naturlige, derfor er alt skapt av menneskeheten naturlig.

Espen Tversland 'Nowhere to Ἀϝίδης' er en animasjon som bruker kunstige bilder, AI. Lydbildet består av AI-genererte samples av death metal-musikk laget med Musika. Prosjektet er en undersøkelse av åpen kildekode-programvare og fellesskapsdrevne AI-modeller som kunstneriske verktøy. Jeg jobber med flere prosjekter med AI som et verktøy (eller som en ekstern instans ifølge noen AI-teknologiguruer). Jeg balanserer (og faller) i mange fallgruver og motsetninger med disse prosjektene. Jeg vet det er en stor internasjonal diskusjon om eierskap, opphavsrett, klimaavtrykk og hvorvidt AI kan skape fullverdig kunst. Hvordan endres rollen til kunstneren og den kreative personen når kunst, tekst og musikk skapes med en datamodelllæring? Jeg er ennå ikke sikker på hva og hvor AI er eller kan/bør brukes, men foreløpig følger jeg verktøyet ned i kaninhullet.

Bios

Emily Adomah er en sanger, produsent og komponist hvis arbeid varierer fra klassisk samtidsmusikk og lydkunst til sitt eget soloprosjekt hvor hun lager eksperimentell elektronisk popmusikk. Hun henter inspirasjon fra naturen, stjerner og det utenomjordiske, og er dypt fascinert av skjæringspunktet mellom mennesker, natur og lyd. 

Søren Krag er basert i Bergen, Norge. Han har gått på Kunstakademiet i Jylland (Aarhus), Srishti School of Art, Design and Technology (Bangalore) og ble uteksaminert som MFA fra Kunstakademiet i Bergen i 2019. Nylige utstillinger inkluderer deltagelse i 'Artapestry6', Statens Høstutstilling 2020 (Oslo). IV Textile and Contemporary Tapestry Triennial (Moskva). I 2020 ble Krag tildelt Lumen-prisen for teknologi: Nordic award, og var vinneren av 2020 Talente-prisen i tekstil, i tillegg ble hans arbeid tildelt 2. prisen i Valcellina Award 11. utgave samme år. Arbeidene hans er representert i samlingen til Kunstmuseet i Sogn & Fjordane (Førde).

Karina Sletten er en bergensbasert flerfaglig kunstner som arbeider med lyd, installasjoner og studier av landskap. Sletten er medlem av støyduoen Lydia Brunch, og det feministiske bookingkollektivet Femme Brutal. Sletten har en MFA fra Kunsthøgskolen i Oslo i kunst og offentlig rom. Slettens lydverk er ofte samskapte improviserte refleksjoner der lyd møter stemme og smelter sammen.

Frederic Stritter har base i Wien som komponist og lydkunstner. Verkene hans spenner fra elektroakustisk, live-elektronisk og ekte verdensmusikk til improvisert musikk og installasjoner. Han er dedikert til å utforske et bestemt klingende element eller et bestemt sted. Ofte implementerer forestillingene hans lydlandskap og feltopptak som utforsker Pankaroama, den akustiske horisonten. Han studerte elektroakustisk musikk, komposisjon og lydkunst ved University of Music and Performing Arts Wien (Mdw/ELAK) og teater-, film- og medievitenskap ved University of Vienna.

Sonja Ovaskainen jobber med installasjon, skulptur, fotografi og performance. Hun bruker kunst som en manifestasjon av helbredelse. Hun mener at empati og lek er nøkkelelementene når man møter de ulike spørsmålene i et kapitalistisk samfunn. Hun er interessert i staver, tilgjengelighet, natur og nativistiske karakterer. 

Espen Tversland er en kunstner som bor og arbeider i Brønnøysund, Norge, som ble uteksaminert fra Statens Kunstakademi i 2002. De siste årene har Tverslands videoverk blitt vist på film-, kunst- og teknologifestivaler rundt om i verden, inkludert Punto y Raya , Besides the Screen, Museum of European and Mediterranean Civilizations, og i separatutstillinger på Nordnorsk Kunstnersenter og Konstmuseet i Norr. Ideen om nord er en stor inspirasjon for Tverslands arbeid, og han har deltatt på flere kunstresidenser og ekspedisjoner på Svalbard, hvor han har utforsket det unike og skjøre miljøet i Arktis. Tverslands erfaringer i nord har ført ham til troen på at «virkeligheten i nord er tynnere enn noe annet sted», og dette konseptet informerer mye om kunsten hans. I sitt arbeid er Tversland motivert av vitenskapelig kunnskap, åndelige opplevelser, følelser, fenomener og materialer som han samler inn og bearbeider. Han undersøker AI-verktøy for å hjelpe ham med å utforske store og små spørsmål om menneskelig inngripen i naturen, med fokus på nordområdene og mentalitet.

Medvirkende

Bilder:

1. Portrett av Emily Adomah

2. Skyer av Søren Krag

3. Videostillbilde av Espen Tversland

4. Portrett av Sonja Ovaskainen

5. Redigert bildebilde av Karina Sletten (også brukt som bakgrunn)

6. Frederick Stritter feltopptak

- - -

Lydgalleriet er et ikke-kommersielt visningssted for lydbasert og lydrelatert kunst i Bergen. Vårt formål er å fremme lydbaserte kunstuttrykk gjennom formidling, stimulering til nyproduksjon, konserter, samarbeid og miljøbygging. Siden 2005 har Lydgalleriet jevnlig produsert prosjekter med kunstnere fra mange felt innenfor lydkunsten. 

Sjekk lydgalleriet.no for mer informasjon.

- - -

Prøverommet er et 25 år gammelt program ved BIT Teatergarasjen som gir rom for å prøve ut nytt kunstnerisk materiale foran et publikum i et hvilket som helst medium: dans, tekst, musikk, poesi... kall det hva du vil!

Sjekk denne siden for oppdateringer. Du kan også melde deg på mailinglisten og følge med @proverommet_____ på Instagram.

Alle som ønsker å presentere i de kommende sesongene er velkommen til å ta kontakt med Laurie @ bit-teatergarasjen . no / 55 23 22 35. 

Prøverommet  2023 er støttet av Bergen kommune og Vestland fylkeskommune.

Innholdsmelding

Vi i BIT Teatergarasjen er glade for at publikummet vårt består av ulike mennesker; folk med unike erfaringer og tilsvarende unike behov. Noen av våre besøkende liker å bli overrasket, sjokkerte og utfordret, mens andre kanskje ønsker å unngå å bli utsatt for bestemt innhold. Vi inviterer alle som ønsker å vite mer, samme hva det måtte være eller hvorfor, om et av våre arrangementer, til å ta kontakt på e-post Hei@bit-teatergarasjen.no eller ved å ringe +47 55 23 22 35.

- - -

På dette konkrete arrangementet tar et av verkene for seg temaet seksuelle overgrep. Ta gjerne kontakt dersom du ønsker å finne ut mer før du bestemmer deg for å delta.

Tilgjengelighet

Her er en oversikt over punkter vedrørende tilgjengelighet og fasiliteter ved Lydgalleriet

Addresse: Strandgaten 195, 5004 Bergen

Tilgang til bygningen
Hovedinngangen til Lydgalleriet omfatter tre trinn. Det er en rampe tilgjengelig for denne inngangen. Men når du bruker de røde dørene til venstre for hovedinngangen, er det mulig å nå det øverste nivået av lokalet med heis. Dørene til denne heisen er 120 cm brede og den betjenes med hjelp av personalet.

Toaletter
Lydgalleriet har kjønnsåpen og tilgjengelige toalettfasiliteter på øverste nivå av lokalet. Døråpningen til dette tilgjengelige toalettet er 120 cm bred.

Offentlig transport
Nærmeste kollektivholdeplass er Holbergsallmenning (buss 11), rett over gaten. Men på grunn av sjeldne avganger er alternative holdeplasser «Torget», «Olav Kyrres gate» eller «Festplassen» ca. 700 meter unna.

Parkering / avleveringssted
Lydgalleriet har ikke egen parkeringsplass tilgjengelig. Det er imidlertid mulig for biler eller taxier å sette av personer i nærheten av Lydgalleriet.

Servicehunder
Servicehunder er velkommen til Lydgalleriet.

Stille sone
Lydgalleriet er et lite lokale. Det vil derfor være vanskelig å finne en stillesone med redusert sansestimulering ved overstimulering.

Kontakt
For ytterligere spørsmål om Lydgalleriets tilgjengelighet, ta kontakt med julie@lydgalleriet.no eller produsent av Prøverommet, Laurie Lax +47 55 23 22 35 eller (laurie@bit-teatergarasjen.no).

- - -

Mer informasjon her.