Åpent mot verden

Artikkelbilde

Tiden som har gått siden mars 2020 har satt dype spor i de fleste samfunn verden over. Det som i utgangspunktet var en krise som rammet alle likt har vist oss et globalt storsamfunn med ulikheter, men også solidaritet og samhandling. Samtidig har de fleste arenaer for felles opplevelser blitt strengt regulerte i takt med smitteverntiltak, og det kollektive har først og fremst blitt organisert på internett. 

27. august 2021
Av BIT Teatergarasjen

​​Det er godt å vende tilbake til fellesskapet. Parallelt med all uvissheten som det siste året har medført, har vi jobbet med noe som føles veldig meningsfullt, kanskje enda mer enn før grunnet perioden vi som samfunn har vært igjennom. Arbeidet med Sentralbadet scenekunsthus fører til at et stadig mer konkret hus og samlingssted tar form i tegninger og plandokumenter, et hus som vil være til for alle som ønsker å oppsøke det, åpent mot byen og mot verden. 

​​De sosiale fellesskapene er limet som binder oss sammen. Det å dele erfaringer, puste i takt samtidig som vi tenker ulikt, gjør oss sterkere som fellesskap. De helt spesielle øyeblikkene i livet, de vi gjerne forteller om, er gjerne øyeblikk vi har delt med andre. Scenekunsten har en helt egen evne til å skape slike rom som får oss til å tenke sammen på nye måter. 

​​Denne sesongen starter med en samling av slike øyeblikk, med et besøk fra Portugal som vi har sett fram til veldig lenge. Gjennom samarbeid med lokale deltakere viser Raquel André oss en kjærlighetserklæring til kunsten, opplevelser av kunstverk som har satt varige spor. Vi er også veldig glade for å kunne invitere dere til Heine Avdal og Yukiko Shinozaki/fieldworks siste verk, som med sitt særegne formspråk knar og former rom og tid, og fremhever det som ligger i margen og langs kantene. Avdal og Shinozaki har lang fartstid med å forsiktig forskyve adferd og handling i sosiale rom, og endrer dermed vår erfaring av dem.

​​Samme helg drar vi til Ilhéus, Brasil, for et direktesendt rituale sammen med A-project, som mange kjenner fra tidligere prosjekter med Ane Lan. #9 part 1: Initiation er en workshop-performance om symbolske hendelser og mentale projeksjoner, som finner sted over en kopp te i stuen din og brasiliansk urskog i ett og samme øyeblikk. 

​​Happy Gorilla Dance Company bygger et overskridende verk på Bergen Kjøtt, der kropp og maskin sameksisterer i en felles historie. Dagens teknologiske utvikling stiller stadige spørsmål ved menneskets rolle i naturen. Er det mulig å frigjøre oss fra maskineriets begrensninger ved å lytte til fortellinger fra tider da kroppen enda var en del av naturen, og ikke dens selvutnevnte hersker? Mennesket har en grunnleggende tiltrekning til det primale. Dyp bass kan kjennes som vibrasjoner i mellomgulvet og utløse transelignende tilstander på dansegulv. Belgiske Lisa Vereertbrugghen går i dybden i dette i forestillingen DISQUIET- sensational aesthetics of a technokin. De som ønsker å komme enda tettere på er også velkomne til en morgenworkshop i klubbdansen gabber med en solid dose røykmaskin.

​​Rytme kan både føles, høres og sees. Regelmessigheten og bruddet med den kjennetegner dansen som kunstform, og denne sesongen får vi endelig vise Oslo-baserte Roza Moshtaghis LIMBO, som er basert på mønsterets strukturer, som hundetannmønster, innsiden av en bikube eller skinnet til den sør-amerikanske melkesnoken. Avhengig av situasjonen trenger vi som mennesker kanskje både uregelmessighet og systemer? 

​​Vestland Danseteater undersøker hvordan sammensetningen av elementer kan danne grunnlag for en holistisk livsstil, nært forbundet med den afrikanske filosofiske Ubuntu-tradisjonen. Ingrid Berger Myhre leker seg med dans forstått som språk i In Other Words. Dans er jo på alle måter mer sanselig, konkret, virkelig og nærværende enn språket, men kan hverken argumentere, analysere eller kontekstualisere.

​​Når vi nærmer oss slutten av sesongen vil ESC Ungdomskompani og Sigurd Johan Heide presentere et arbeid som henter elementer fra både samtids- og folkedans, idrett, elektronika og live perkusjon. Avslutningsvis viser vi Daniel Mariblancas NORMAL, som stiller spørsmål ved hvilke kropper og historier samfunnets hovedstrøm rommer.

​​De siste 11 dagene i oktober er det tid for METEOR 2021. En festival fylt til randen av gode forestillinger og diskursprogram i overskridende formater, med gjester fra nært og fjernt. Årets festival blir spesiell siden vi igjen er åpne mot verden – vi håper og tror det vil være mulig å gjennomføre vårt planlagte program denne gangen.

​​Velkommen til høstsesongen 2021! Vi gleder oss til å oppleve den sammen med dere.

​​Gode hilsener fra alle oss på BIT Teatergarasjen

(foto øverst er fra Raquel Andrés forestilling Collection of Spectators)

​​