Alessandra Pomarico
Alessandra Pomarico er kurator, skribent og pedagog i skjæringspunktet mellom kunst, pedagogikk og samfunnsbygging. Hun er medgrunnlegger av Ecoversities Alliance, av det kunstneriske og pedagogiske initiativet Free Home Universit siden 2013, og av radioplattformen Firefly Frequencies. Nylige prosjekter er The School of the We, The New Alphabet School og Seeding~Grounding. Hun er redaktør for artseverywhere.ca og har redigert Pedagogies Otherwise; What’s there to learn; og When the Roots Start Moving, Resonating with Zapatismo (Archive Books 2021). Kommende utgivelser inkluderer The School of the We Workbook og Unlearning and Uplearning: Free Home University at 10.
Bek Berger
Bek Berger (f. 1988) er kunstner, kurator og dramaturg, opprinnelig fra Australia, nå bosatt mellom Berlin og Riga, der hun fra 2020 til 2024 var kurator for den internasjonale festivalen for samtidsteater Homo Novus. Beks praksis kombinerer nysgjerrighet med innovasjon for å skape nye modeller for forbindelser, samarbeid og gjensidighet mellom kunstnere og lokalsamfunn, på tvers av landegrenser og kunstformer. Hennes ekspertise ligger mellom festivalskaping, dansedramaturgi og karaoke. De siste årene har hun tatt initiativ til en rekke store internasjonale samarbeidsprosjekter som Baltic Take Over Helsinki (LV, LT, EE, FI), The Shake Down med Rosendal Teater (LV, NO), The Festivals Path med ANTI-festivalen (LV, FI). Som kunstner er hun for tiden opptatt av å utnytte magi, skape nye forutsetninger for samvær og forbedre scenekunsten med nytelsessentrert design.
Pankaj Tiwari er en samtidskunstner, performancekunstner og kurator fra Balrampur i India, som for tiden er bosatt i Amsterdam. Arbeidene hans bringer østlige perspektiver inn i den vestlige diskursen om sosiopolitiske spørsmål. Bærekraft og forbindelsen til Østen er noen av de viktigste temaene i arbeidene hans. Pankajs arbeider har blitt invitert og støttet av flere festivaler og produksjonsselskaper. Noen av dem inkluderer DESINGEL, Antwerpen (23, 24), Grand Theater Groningen (24, 23, 20), Kaaitheater (24), Holland Festival (23), Belluard Bollwerk, Fribourg (23), wpZimmer, Antwerpen (23), Zürcher Theatre Spektakel, Zürich (20 & 23), radialsystem Berlin, (22), Santarcangelo Festival, Italia (20 & 21), performingborderslive UK (20), Grand Theatre, Groningen (20,23) osv.
Emmanuel Ndefo (f. 1991, Kano, Nigeria) er en performancekunstner som bruker kroppen som et verktøy for å utforske samtidige samtaler, med fokus på metaforen «Hacking» av menneskekroppen som et nettverk. Arbeidet hans, som er forankret i dans, performance og installasjon, trekker veksler på både formell danseforskning og tradisjonelle afrikanske ritualer, i tillegg til urbane dansestiler som hiphop og krump.
Ndefo har mottatt African No Filter Storytellers Fund (2021) og ACCR Odyssée Artist Grant (2022). Han har opptrådt og stilt ut på institusjoner som Tate Modern, Berlinbiennalen og Kampnagel Hamburg. Blant hans bemerkelsesverdige verk kan nevnes «Traces of Ecstasy» og «The Passage».
Sibongile Oageng Khaveni Msimango er datter, søster, Rakgadi, yogainstruktør og -utøver. Hun er kunstforsker, kunstadministrator og kulturutøver med fokus på skriving, oversettelse, kuratering, offentlig programmering og urbane praksiser. I sitt arbeid ser hun på arkivenes og språkets rolle i utformingen av kollektiv bevissthet, mulighetene for kreativ produksjon og sirkulære økonomier i det urbane miljøet, samt kunstnerisk forskning på strukturer og systemer som styrer kulturell aktivitet i afrikanske hovedsteder.
Nikhil Vettukattil er en kunstner som bor og arbeider i Oslo. De bruker en rekke medier som lyd, installasjon, performance, tekst, skulptur og video, og i sin praksis stiller de spørsmål ved representasjonsmåter og billedskapende prosesser i forhold til levde erfaringer. De har studert ved Central St. Martins i London og Center for Research in Modern European Philosophy (CRMEP). Blant deres siste utstillinger kan nevnes Hothouse Flowers, Podium, Oslo (2024), Postproduction, Studiengalerie 1.357 Goethe University, Frankfurt (2023), Contaminators (med Halvor Rønning), FELIX GAUDLITZ, Wien (2023) og Claustrophobia Alpina III, Ford, Genève (2023). De er en av grunnleggerne av. Institutt for sceneeksperimenter. Kommende solopresentasjoner inkluderer Oslo Kunstforening, Oslo, Arcadia Missa, London og AGIT, Berlin.
Lena Kollender
Lena Kollender er dramaturg og kurator. Siden begynnelsen av 2022 har hun jobbet ved Sophiensaele Berlin, hvor hun er ansvarlig for lokale performance- og teaterproduksjoner og internasjonal programmering. Mellom 2013 og 2021 jobbet hun for Kampnagel International Summer Festival i Hamburg som programkurator og dramaturg for internasjonale samproduksjoner og diskursprogrammer.
Karoline Skuseth (f. 1983) er kurator ved BIT Teatergarasjen, hvor hun har hatt ansvar for diskurs siden 2011. Hun er utdannet ved Universitetet i Bergen og Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Giessen, og arbeider med scenekunstens politiske potensial og hvordan den kan utfordre samfunnets maktstrukturer. Skuseth har lang erfaring som kritiker, moderator og skribent, og hun er opptatt av å løfte frem stemmer og kropper som ofte marginaliseres i mainstream-sammenheng. Hun har hatt flere styreverv innen scenekunstfeltet og er medstifter og medlem av kunstnerkollektivet Walk of Shame (2012-nåværende) og punkbandet Scampi Chips Dip & Campari (2007-nåværende).
Alina Anufrienko er en ikke-binær komponist, lydforsker og cellist fra Omsk i Sibir. De har samarbeidet med Moskvas Teatr.doc, Gulag-museet og den nå forbudte Novaja Gazeta. I 2022 grunnla Alina Laboratory of Documentary Music, som utforsker skjæringspunktet mellom musikk og dokumentariske kunstformer. De flyktet fra Russland på grunn av invasjonen i Ukraina og undertrykkelsen av LHBTQ+, fikk humanitært visum og ble kunstnere i eksil.
I 2023 komponerte Alina Exile Promenade, som hadde premiere på Berliner Festspiele, og skapte Resist and Love, som debuterte på Eclat Festival Neue Musik. Arbeidene deres utforsker ofte motstand, minne, identitet og LHBTQ+-aktivisme. Alina er basert i Berlin, og hun fortsetter å samarbeide med ulike kunstnere for å bruke kunsten som et middel til samfunnsdialog, motstand og helbredelse.