Androniki
Androniki ble oppdratt gresk-ortodoks. Jesus elsket her, litt for mye kanskje. På veien ble hun misunnelig på de 5 jomfruene i lignelsen, som glemte å hamstre olje til brudgommen og ble stengt ute av bryllupskammeret. Nå håper hun å bli en av dem.
I “Whole, away from Holiness”, tar Androniki opp forkynnelsespodiet for å fortelle historien sin, beriket med bruk av arkivmateriale inkludert bilder, videoer og SMS-meldinger. En sangerinne, Chrysanthi Geropoulou, synger en tradisjonell gresk melodi som hedrer Androniki fra fortiden, myrdet for å ha overtrådt kjønnsgrenser.
Det audiovisuelle er utviklet under et residency ved BEK – Bergen Senter for Elektronisk Kunst.
Innholdsmerknad: Forestillingen inneholder voksent materiale, inkludert referanser til seksuelle overgrep.
Dienke Groenhout
Dienke Groenhout er en kunstner/teaterskaper som liker å pakke store temaer inn i små historier. Arbeidet hennes liker å imponere visuelt og la deg undre og tenke. Det er humor i arbeidet hennes og ofte spiller publikum en rolle uten å legge merke til det.
På Prøverommet skal Dienke prøve ut noen scener til et nytt stykke “…og gud så at det nesten var bra”. Vi er i Guds arbeidsrom hvor den siste kreasjonen testes med flere prøvemodeller. Er det et mesterverk? Eller en total fiasko? Når blir det bra nok? I denne prøven vil du se noen av guds eksempler; flere tilkoblede skapninger. Hvordan kan de bevege seg? Hvordan vil de utvikle seg?
Med dansere: Lorena Olguín, Katja Nyqvist, Malin Vangsnes Weaver, Eli Aurland Sæle, Ewa Lorenc, Ine Terese Hogstad og Joana Vilà Soriano.
Prosjektet er utviklet under et kunstner opphold ved USF Verftet.
Frida Agger og Mo Menz
Vi er Frida og Mo. Mo: Jeg elsker musikk og spiller saksofon og noen andre instrumenter. Jeg liker å bade i det kalde havet, kaffe, lage mat, deep talk, gjøre rare ting med gamle datamaskiner og ha gode folk rundt meg. Frida: Jeg elsker å lese og skrive på søndager, å svømme i regnet, å observere omgivelsene mine gjennom en linse av ord og å være rundt mennesker. Vi er glade for å jobbe med menneskelige forbindelser gjennom forestillingen, med menneskene som kommer til lokalet og hverandre.
En forestilling basert på lesninger av haiku-dikt, improvisert saksofonspill og kobling gjennom kunst. Basert på troen på at kjærlighet ikke er en kake, men en surdeig, som bare vokser når du deler den. Og at lytting er viktigere enn å forstå fullt ut.
Innholdsmerknad: forestillingen innebærer noe lett publikumsdeltakelse.
Nina Eriksson
Nina Erikssons arbeid gir rom til unnvikende, motstridende og formbare fortellinger om særhet og begjær. Hun arbeider med myk skulptur og tekst og undersøker hva et queer skulpturelt og tekstlig folkespråk kan være. Nylig har arbeidet hennes med temporalitet, skriving og skulptur ført henne til liveopptreden.
Til Prøverommet bringer Eriksson en andre prøveversjon av forestillingen “butch renaissance tear well: gay jobs”. Verket bruker fiksjon og humor for å snakke om kravene til kapitalistiske strukturer, og berører fetisjisering av produktivitet: Er produktivitet det samme som nytelse? Er nytelse det samme som formål?
Innholdsmerknad: Forestillingen har delvis nakenhet og en kort omtale av seksuell trakassering. Det innebærer ikke publikumsdeltakelse.
Sean Minhui Tashi Chua med Ronja Fismen Michelsen
Sean Minhui Tashi Chua er en tverrfaglig vitenskapsmann og kunstner som jobber på tvers av jordobservasjon og datavitenskap med fokus på polare områder, lyd og oppslukende historiefortelling. Han er forsker ved Nansen miljø- og fjernmålingssenter i Bergen. Ronja Fismen Michelsens tverrfaglige arbeid søker å fjerne lag med kondisjonering og avsløre det som er rått og menneskelig.
På Prøverommet skal vi være med på en verdensbyggingsøvelse der lyd, tekstur og bevegelse spiller sammen med narrativ komposisjon. Vinden surrer og hyler ute mens vi driver inn i drømmer. Vinden har noe å si.
Sean Minhui Tashi Chuas prosjekt er utviklet under et opphold ved BEK – Bergen senter for elektronisk kunst.