Hopp til innhold
Diskurs | Gratis | Oktoberdans

Going Sideways med Danja Burchard og Epona Hamdan

Dato

Tid

Sted

Tilgjengelighet Ingen blackout Ingen scenerøyk eller dufter Ingen strobelys Med engelsk tale/tekst Sittende Tilgjengelig med rullestol

Going Sideways er et prosjekt som utforsker kulturproduksjon som et politisk og performativt verktøy for omsorg, motstand og motstandskraft i en tid preget av nedskjæringer, sensur og politiske brudd i Europa. Hvilke implikasjoner medfører dette for internasjonalt samarbeid?

På Oktoberdans blir det to formater: et lydverk og en diskursiv serie. Lydverket er en stemmecollage med kulturutøvere som viser ulike perspektiver i en installasjon på HKS. Den to-dagers diskursive serien består av workshops, måltider og embodiment-øvelser. Going Sideways er kuratert av Epona Hamdan og Danja Burchard.

Vi inviterer til en todagers samling med fokus på å utforske ulike metoder, former og strategier for resiliens og ømhet. Gjennom felles mat, samtaler, kroppslig praksis og tarot ønsker vi å åpne rommet for våre situerte kunnskaper.

Going Sideways vil samle stemmer fra hele det kulturelle landskapet –

kunstnere, aktivister, dramaturger, kulturprodusenter og publikum – for å reflektere over praksiser som utforsker og arbeider rundt følgende spørsmål:

Hvordan engasjerer vi oss i den aktuelle utviklingen i og utenfor kultursektoren? Hva er våre observasjoner, lengsler og drømmer? Har vi tilgang til drømmene våre? Hva kan vi forestille oss, og hvilke strategier har vi allerede testet og arbeidet med?

Det være seg gjennom mat, som knytter oss til våre ulike grunnlag, tarotkort, som inviterer til ærlige samtaler, eller kroppsliggjøringspraksiser, som ønsker vår underbevisste kunnskap velkommen inn i rommet: Kunnskapen som deles, vil blande personlige erfaringer med metodologier og invitere oss til å møtes i det spekulative, samtidig som vi kritisk tar utgangspunkt i mangfoldet av våre nåtider.

All organisering er science fiction, sier Adreanne Maree Brown.
Hvilke historier er det som kreves av oss nå?

Fredag 18. oktober

16:30 Introduksjon
16:45 Embodiment Practice med Natascha Anahita Nassir Shahnian
17:30 Performativ middag med Alessandra Pomerico and La Saula
18:15 – 19:30 / 20:00 Middag
20:00 Åpen bar

Lørdag 19. oktober

10:00 Kaffe + velkommen
10:30 Embodiment Practice med Natascha Anahita Nassir-Shahnian
11:15 THESE CARDS ARE NOT MAGIC med Bek Berger
12:45 Avslutning med Natascha
13:00 Avslutning med Danja & Epona

Invitasjon til en kollektiv middag

Som en del av programmet Sideways på Oktoberdans, inviterer vi deg til en samtale på kjøkkenet etterfulgt av en spesiell middag den 18. oktober på Hordaland Kunstsenter fra kl. 17:30 til 20:00.

Vi ser for oss denne middagen som et rom for å dele våre historier, ingredienser, spørsmål og ønsker, en anledning til å komme sammen på en hyggelig måte for å skape et rom for refleksjoner og modige samtaler.

Hva er det som haster i dette tidsrommet vi deler?
Hva er de mest presserende spørsmålene som krever vår oppmerksomhet og våre kollektive handlinger?
Og finnes det i det hele tatt et «vi» vi kan snakke ut fra?
Hva skal til for å tenke nytt om noe annet, og gå sidelengs?

Vi skal tilberede mat sammen, mat som er dyrket med omsorg og respekt for jorda og menneskene som bearbeider den.

Vi vil invitere inn spørsmål og drømmer som spesielle ingredienser; vi vil dele vår kollektive kunnskap gjennom spørsmål og forslag, vi vil gi plass til hverandre og etterlyse vår radikale gjestfrihet, og vi vil teste vår evne til å knytte bånd og forestille oss andre måter å leve sammen på.

Gjennom fremkallinger, kroppsliggjøringer, historiefortelling og historieskaping vil vi «dele brød» som en måte å bygge fellesskap på, bygge nye relasjoner, lære av hverandre, stille spørsmål, danne allianser, sentrere oss rundt omsorg, ømhet og dele glede som en form for motstand.

I de vanskelige tidene vi lever i, er det å praktisere former for å komme sammen med intensjon, bevissthet, nysgjerrighet og raushet, bygge tillit og fellesskap, avgjørende for at lokalsamfunnene våre skal kunne utvikle motstandsdyktighet og skape nytt håp.

Ta med deg et spørsmål og (eller) en gave som du kan dele med de andre deltakerne. Gaven er måten du vil presentere deg selv for gruppen på, og det kan være hva som helst som forteller noe autentisk eller viktig om deg: noe du har laget, en historie, en sang, en tegning, et brennende spørsmål, et offer.
Vi håper du kan bli med oss i denne kollektive opplevelsen der vi ser for oss ulike fremtider og gjenoppretter kontakten med fortiden vår gjennom å være til stede i nåtiden.

Arrangementsserien og lydverket er kuratert av Epona Hamdan og Danja Burchard og samprodusert av BIT Teatergarasjen med støtte fra Kulturdepartementet og Vestland Fylkeskommune.

Natascha Anahita Nassir Shahnian

Nataschas fasiliteringspraksis er en collage av ulike metoder hun har samlet i løpet av 20 års praksis fra en blanding av sosial aktivisme, ungdomsarbeid, politisk utdanning, performancekunst, filmskaping, empowerment-arbeid og prosessarbeid. Hun elsker pustens kraft, kontakten med seg selv og det universelle rommet – og hvordan bevissthet om det ubevisstes dans viser vei til det som trenger å komme frem i lyset.

Foto: Ramin Parvin

Alessandra Pomarico er kurator, skribent og pedagog i skjæringspunktet mellom kunst, pedagogikk og samfunnsbygging. Hun er medgrunnlegger av Ecoversities Alliance, av det kunstneriske og pedagogiske initiativet Free Home Universit siden 2013, og av radioplattformen Firefly Frequencies. Nylige prosjekter er The School of the We, The New Alphabet School og Seeding~Grounding. Hun er redaktør for artseverywhere.ca og har redigert Pedagogies Otherwise; What’s there to learn; og When the Roots Start Moving, Resonating with Zapatismo (Archive Books 2021). Kommende utgivelser inkluderer The School of the We Workbook og Unlearning and Uplearning: Free Home University at 10.

 

Bek Berger

Bek Berger (f. 1988) er kunstner, kurator og dramaturg, opprinnelig fra Australia, nå bosatt mellom Berlin og Riga, der hun fra 2020 til 2024 var kurator for den internasjonale festivalen for samtidsteater, Homo Novus. Beks praksis kombinerer nysgjerrighet med innovasjon for å skape nye modeller for forbindelser, samarbeid og gjensidighet mellom kunstnere og lokalsamfunn, på tvers av landegrenser og kunstformer. Hennes ekspertise ligger mellom festivalskaping, dansedramaturgi og karaoke. De siste årene har hun tatt initiativ til en rekke store internasjonale samarbeidsprosjekter som Baltic Take Over Helsinki (LV, LT, EE, FI), The Shake Down med Rosendal Teater (LV, NO), The Festivals Path med ANTI-festivalen (LV, FI). Som kunstner er hun for tiden opptatt av å utnytte magi, skape nye forutsetninger for samvær og forbedre scenekunsten med nytelsessentrert design.

Foto: Jussi Virkkumaa

Saúl García-López

Saúl García-López, også kjent som La Saula, er performancekunstner, radikal performanceregissør, forsker og pedagog. Han er professor i performance ved Akademi for scenekunst og medkunstnerisk leder for La Pocha Nostra. Saúl er også medforfatter av La Pocha Nostra: En håndbok for den opprørske kunstneren i et postdemokratisk samfunn. Hans tverrfaglige kunstneriske arbeid spenner over kropp, tekst og performance, og utfordrer antakelser om kulturell representasjon gjennom legemliggjøringen av samtidige og motstridende identiteter. Hans forskning og praksis fokuserer på performancepedagogikk, urfolk, kjønn, postkolonialitet og dekolonial teori, og han utforsker skjæringspunktene mellom skuespill, performanceteori og urfolksstrategier.

Danja Burchard

Danja Burchard (dem/de) er en kunstarbeider som bor og arbeider mellom Hamburg, Berlin og Barcelona. Hens arbeid spenner over kreativ produksjon, performance, kuratering og skriving, med fokus på kollektive prosesser, radikal pedagogikk og diskursiv praksis. Med utgangspunkt i et interseksjonelt queer- og feministisk teoretisk rammeverk utforsker Burchard spekulative fremtider gjennom prosessbaserte metoder. De er en av grunnleggerne av prosjektrommet NOGOODS, forskningsmagasinet bias, i.c.a.p. og performancekollektivet PORNOTOPIAcollectivo. Burchard har vært medkurator for Dissident Publics: Future Artefacts of Queer Methodologies på ROM for kunst og arkitektur, utviklet tverrfaglige programmer på NOGOODS, og samarbeidet med kunstnere og institusjoner som Studio Tomás Saraceno, 71 Body Company og BIT Teatergarasjen. I 2023 ble Burchard medlem av IETM Producers Network, var CIFAS Producers Academy-stipendiat, og er for tiden stipendiat ved Produsentakademiet 2024 ved Produktionshäuser.

Foto: Sahar Pahangeh

 

Epona Hamdan

Epona Hamdan (hun/henne) er og har vært en kreativ produsent, kurator, skribent, tilrettelegger og et eksternt blikk på livekunst siden 2016, med base i Berlin. Arbeidet hennes spenner over lokale uavhengige scener og internasjonale samarbeid, og er formet av hennes erfaring som tysk-libanesisk skeiv identitet og mor. Hamdans praksis fokuserer på antikolonial kulturproduksjon, kritisk pedagogikk og desentralisering av kunnskap og tilgang, og ser på kunst som et rom for motoffentligheter. I 2022 var hun kurator for den 12. Berlinbiennalens «It speaks to me»-program. Hennes Berlin Senate-finansierte forskning på dekoloniale kuratormetoder utforsker disse praksisene i europeiske institusjoner. Hamdan har jobbet med Rimini Protokoll som kreativ kunstprodusent, og som kuratorassistent og leder ved Spielart Theaterfestival. Hun har ledet Akademie der Autodidakten, initiert samfunnsprosjekter og er involvert i Intersectional Feminist Leadership Platform in Live Arts, Helsinki, og produksjonsbande-nettverket for scenekunstprodusenter.

Foto: Rae Mee Jin Tilly