Fredag 05. september 2025
18:00 – 19:00 Dørene åpner
19:00 – 19:45 Casino
20:00 – 20:30 Kunstnersamtale med Ofelia Jarl Ortega
Lørdag 06. september 2025
18:00 – 19:00 Dørene åpner
19:00 – 19:45 Casino
Dato
Tid
Sted
Dato
Tid
Sted
Dato
Tid
Sted
På Cuba kalles salsadans for casino, med henvisning til stedet man går for å danse. Casino er også tittelen på dette stykket.
Chilensk-svenske Ofelia Jarl Ortega, caterina daniela mora jara fra Patagonia (Argentina/Chile) og Jao Moon fra Colombia danser sammen på et fiktivt dansegulv i en latinamerikansk klubb for pardans. Hver danser har med sitt eget forhold til salsa inn i rommet, og lar det gjalle i kroppen gjennom eget repertoar av historiske og personlige minner.
Musikken er til stede i sitt fravær – i dansernes engasjement, i lyden av dansetrinn, av sko mot gulvet. På en subtil, behersket, detaljert og leken måte knytter de tre danserne iblant kontakt med hverandre, andre ganger mislykkes de.
18:00 – 19:00 Dørene åpner
19:00 – 19:45 Casino
20:00 – 20:30 Kunstnersamtale med Ofelia Jarl Ortega
18:00 – 19:00 Dørene åpner
19:00 – 19:45 Casino
© Karl-Oskar Gustafsson
På 1990- og 00-tallet kom en stor internasjonal latinoboom, som fikk artister som Shakira, Jennifer Lopez, Ricky Martin og Marc Anthony fram i rampelyset. Selvfølgelig har det også vært oppblomstring av latino både før og etter det. «Latino» er, som vi vet, ikke en sjanger i seg selv, ettersom Latin-Amerika omfatter land fra Chile i sør til Mexico i nord. Under latinoeksplosjonen på 90- og 00-tallet ble salsa særlig populær i Sverige. Alle danset salsa, også den latinamerikanske diasporaen.
Chilenere har egentlig aldri hatt salsa som sin nasjonaldans. Salsa var imidlertid stort på Cuba, i Colombia og Karibia. Der ble hver middag avsluttet med salsa, og hver bursdagsfeiring er en dans. I Chile har den sosiale dansen vært cumbia, eller folkedansen cueca. Salsasamlinger blant chilenere ble likevel enorme i Sverige. Fenomenet vokste på grunn av det store antallet chilenere som bodde i landet etter Pinochets diktatur på 70- og 90-tallet. For de eksilerte chilenerne ble salsa en måte å få kontakt med sin latinamerikanske bakgrunn. Det ble en subkultur i diasporaen. Og for å være latino måtte man kunne danse salsa, en klisjé som fortsatt hjemsøker danserne i dette stykket.
I min familj var det bara min morbror Rafael som dansade. Han hade till och med en egen salsaklubb på operarestaurangen i Malmö på 90-talet. Men eftersom salseros mest dricker vatten när de dansar, var klubben tvungen att stänga på grund av låg försäljning i baren, trots de välbesökta kvällarna.
När jag först reste till Chile som vuxen mötte jag den blomstrande reggaetonscenen och den feministiska subgenren neo-perreo. Under några år var reggaeton min koppling till Latinamerika och mitt eget arv, tills jag snubblade över salsa. Salsamusiken har alltid varit en del av det som har spelats hemma, men dansen hade varit dold för mig. Nu tänker jag bara på salsa. Det har blivit mitt nyfunna sätt att knyta an till en latinamerikansk diaspora, att vara chilensk i Sverige och att vara andra generationens invandrare.
– Ofelia Jarl Ortega
Ide: Ofelia Jarl Ortega
Koreografi: Ofelia Jarl Ortega
Dansere: Jao Moon, caterina daniela mora jara og Ofelia Jarl Ortega.
Lys: Johan Sundén
Kostymer: Erik Annerborn
Video: Karl-Oskar Gustafsson
Dramaturgi: Quim Bigas og Andrea Rodrigo
Produsent / Produksjon: Terry Johnson (Johnson & Bergsmark)
Coprodusert av: Moderna Dansteatern, Dansehallerne og BIT Teatergarasjen
Støttet av: Konstnärsnämnden Sverige, Svenska Kulturrådet og Stockholms Stad
Ofelia Jarl Ortega (f. 1990) er en chilensk-svensk koreograf og utøver med base i Stockholm. Arbeidene hennes fokuserer på sårbarhet og femininitet, ofte med en suggestiv erotisk estetikk; der spørsmål rundt makt og gruppedynamikk står i sentrum. Hun har gått på Kungliga Svenska Ballettskolan (2010), og har en mastergrad i koreografi fra Stockholms Konstnärliga Högskola (2014). Jarl Ortega har vist verk på arenaer som ImPulsTanz, Moderna Dansteatern, Inkonst, Arsenic og Moving in November. Se mer på: www.ofeliajarlortega.com
Fredag 05. september 2025
20:00 – 20:30
Studio Bergen
I forbindelse med forestillingen Casino som vises på Studio Bergen 5. og 6. september inviterer vi til en kunstnersamtale med Ofelia Jarl Ortega.
Samtalen ledes av Daniela Ramos Arias, hun/henne (San José, Costa Rica, 1980). Daniela er kurator som bor og arbeider i Bergen. Hun har en bachelor- og en mastergrad i visuell kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen, og en mastergrad i kuratorpraksis fra Universitetet i Bergen. Hun var formidlingsleder på Bergen Assembly i 2019 og en av formidlingsledere i 2022. Daniela er en av kuratorene ved Hordaland Kunstsenter, og en av grunnleggerne av det tverrkunstneriske visnings- og prosjektrommet Kiosken. Hun er også en av initiativtakerne til den nettbaserte formidlingsplattformen TOOLBOX.
Daniela er medlem av Empathic Pedagogies Network, av CIMAM – International Committee for Museums and Collections of Modern Art, utvalgskomiteen til Norsk Kunstråd og en del av utvalgskomiteen til Norwegian Crafts.
Vi i BIT Teatergarasjen er glade for at publikummet vårt består av ulike mennesker; folk med ulike erfaringer og tilsvarende unike behov.
Noen av våre besøkende liker å bli overrasket, sjokkerte og utfordret, mens andre kanskje ønsker å unngå å bli utsatt for bestemt innhold. Vi inviterer alle som ønsker å vite mer, samme hva det måtte være eller hvorfor, om et av våre arrangementer, til å ta kontakt med vår tilgjengelighetskoordinator.