Kjøp online
Skriv ut hjemme eller bruk billetten på mobilen.
Les om våre tiltak for at du skal føle deg trygg.
Grupper
Ta kontakt for grupperabatt.
Vil du bli vår Teaterkontakt?
Ta kontakt.
Spesialbehov
Ta kontakt dersom du har behov for tilrettelegging.
Batty Bwoy
Harald Beharie
NO
Kjøp billetter
23. oktober 2022 Kl. 21:00
24. oktober 2022 Kl. 21:00
Sted: Bergen Kjøtt
Kategori: Dans
Varighet: 90 minutter GJESTESPILL

Batty Bwoy er en dansesolo av Harald Beharie i samarbeid med kunstnerne Karoline Bakken Lund, Veronica Bruce og prog-rock bandet Ring van Möbius.

“Batty Bwoy” er jamaicansk slang for en skeiv eller feminisert mann, og betyr “rumpegutt”. Batty Bwoy er et rovdyr, en “murderous” og “flaming” queen; påkaller hensynsløs batty energy og ømt begjær, kravler, svelger og inhalerer. Det er en uforutsigbar skikkelse, som viser frem kjærligheten og skrekken. Batty Bwoys dans handler om absurde homofobe fortellinger, demoniske og mytiske forestillinger om fordrevne kropper, og maner frem ambivalente skapninger som befinner seg i brytningspunktet mellom sin prekære kropp, frigjorte glede, kraft og batty energy. Det er en solo som ikke starter med spørsmål eller kritikk, men fra et sted fylt av lekenhet og begjær, viklet inn i vold og sjarm. Batty Bwoyutspiller seg som en kroppslig fiksjon, uatskillelig fra svart skeivhet.
Verket røsker i fastgrodde fortellinger om det skeive, og frykten for den skeive kroppen som en pervers, avvikende skikkelse. Beharie har funnet inspirasjon i myter, fantasier og følelser rundt skeiv kropp og identitet, både fra mennesker i Norge og Jamaica som han har møtt i prosessen, og fra homofobiske dancehall tekster, 70-talls Giallo-filmer fra Italia og Gully queens.
Batty Bwoy er en co-produksjon med Dansens Hus, Oslo og RAS, Sandnes og hadde urpremiere 20. januar 2022.
«Det er noe besnærende virtuost over Harald Beharies bevegelser. ... Han tar rommet på en måte som tidvis tar pusten fra meg, ...» (Amundsen, scenekunst.no).
«Batty Bwoy er en sjeldent, kroppslig kraftanstrengelse» (Sterud, Norsk Shakespeare Tidsskrift).

Medvirkende

The project is a co-production with Dansens Hus, Oslo and RAS, Sandnes and premiered January 20th, 2022. 

 

CHOREOGRAPHY/PERFORMER

Harald Beharie 

SCENOGRAPHY/SCULPTURE 

Karoline Bakken Lund and Veronica Bruce

MUSIC

Ring van Möbius  

CO-PRODUCERS

Dansens Hus and RAS 

SUPPORTED BY 

Norwegian Art council, Fond for lyd og bilde,FFUK, Sandnes Kommune and Tou Scene. 

PHOTO

Julie Hrncirova

BIO

Harald Beharie

Harald Beharie (f. 1992) er en Norsk-Jamaicansk koreograf og dansekunstner. Hans koreografiske praksis utfolder seg i flere konstellasjoner sammen med andre kunstnere, som både koreograf og utøver. Beharie har en interesse for det upolerte, for DIY( “gjør det selv”) og for å ta risiko. Med et skeivt og kritisk perspektiv stiller han spørsmål om utbredte normer og representasjon, gjerne med bevisst naivitet og leken ambivalens. Fra 2016 til 2019 var han ansatt i Carte Blanche. Han er nå en del av kunstnergruppen De Naive, som har en interdisiplinær praksis og spiller på museer, gallerier, offentlige rom og i cyberspace. Sammen med Louis Schou ble han nominert til kritikerprisen 2020 for arbeidet Shine Utopians som premierte på Dansens Hus i 2019. Etter flere ulike samarbeid blir Batty Bwoy Haralds første soloarbeid.

https://haraldbeharie.com/

 

Bruce og Lund

Veronica Bruce og Karoline Bakken Lund har drevet tverrkunstnerisk utveksling sammen i fem år. De er opptatt av hvordan deres respektive praksiser kan møtes i hybride fellesverk, fra forskjellige skulpturelle, tekstlige og performative perspektiver. Bruce og Lund arbeider med ulike måter å skape sammen på, og med hva det vil si å samarbeide i ulike roller og sammenhenger, som soloutstillinger på Interstate Projects i New York og Destiny’s Atelier i Oslo, eller performanceverk som the Tomb på NADA Miami eller videoverket A Movement for Sanna Helena Berger og plateselskapet Cherche Encore.

Karoline Bakken Lund er utdannet i kunst og tekstildesign på Oslo Met, Kunsthøgskolen i Oslo og Bergen. Hun har tidligere vist arbeider i Island Express i samarbeid med De Naive på Dansens Hus og Oktoberdans i Bergen, og i Shine Utopians med Harald Beharie og Louis Schou på Dansens Hus i Oslo.

Veronica Bruce er utdannet i kunst på Central Saint Martins i London og i dans og koreografi på Skolen for Samtidsdans i Oslo. Hun har tidligere vist arbeider som Ringblom på Black Box teater i Oslo, Bløtkokt på Les Urbaines Lausanne og Kunstneres Hus med Black Box Teater, og Soft, Interlude på Bergen Kunsthall gjennom Coast Contemporary for SCHLOSS.

http://www.brucelund.no

Mer informasjon

Batty Bwoy er en dansesolo av Harald Beharie i samarbeid med kunstnerne Karoline Bakken Lund, Veronica Bruce og prog-rock bandet Ring van Möbius.

 

“Batty Bwoy” er jamaicansk slang for en skeiv eller feminisert mann, og betyr “rumpegutt”. Batty Bwoy er et rovdyr, en“murderous” og “flaming” queen; påkaller hensynsløs batty energy og ømt begjær, kravler, svelger og inhalerer. Det er en uforutsigbar skikkelse, som viser frem kjærligheten og skrekken i sitt eget liv. Batty Bwoys dans handler om absurde homofobe fortellinger, demoniske og mytiske forestillinger om fordrevne kropper, og maner frem ambivalente skapninger som befinner seg i brytningspunktet mellom sin prekære kropp, frigjorte glede, kraft og batty energy. Denne dansesoloen er hverken spesielt spørrende eller kritisk, men full av lekenhet og begjær, viklet inn i vold og sjarm. Batty Bwoy utspiller seg som en kroppslig fiksjon, uatskillelig fra svart skeivhet.

 

Verket røsker i fastgrodde fortellinger om det skeive, og frykten for den skeive kroppen som en pervers, avvikende skikkelse. Beharie har funnet inspirasjon i myter, fantasier og følelser rundt skeiv kropp og identitet, både fra mennesker i Norge og Jamaica som han har møtt i prosessen, og fra homofobiske dancehall tekster, 70-talls Giallo-filmer fra Italia og Gully queens.

 

Batty Bwoy er en co-produksjon med Dansens Hus, Oslo og RAS, Sandnes og hadde urpremiere 20. januar 2022.

 

«Det er noe besnærende virtuost over Harald Beharies bevegelser. ... Han tar rommet på en måte som tidvis tar pusten fra meg, ...» (Amundsen, scenekunst.no).

 

«Batty Bwoy er en sjeldent, kroppslig kraftanstrengelse» (Sterud, Norsk Shakespeare Tidsskrift).