Slik ble den beskrevet i festivalprogrammet vårt for METEOR 2007:
«Vegard Vinges og Ida Müllers oppsetning av Ibsens Et Dukkehjem er en forestilling som prøver å sprenge sjangergrensene mellom opera, splatterfilm, teater, billedkunst, tegnefilm, maskespill og performance.
Forestillingen skapte sjelden furore da den første gang ble vist på Hausmania i Oslo for et år siden. Oppsetningen begeistret noen anmeldere voldsomt, deriblant Klassekampen og Morgenbladet.
Vinge og Müller arbeider med dekonstruksjon av verkets form og håndterer et uttrykksregister som spenner fra anti-naturalisme til brutal realitet. Vi møter karakterene som marionettefigurer i et tilsynelatende flatt og todimensjonalt tegneserieunivers. Det er en scenografisk papp- og papirrealitet, en collagebruk av reproduserte virkemidler.
Forestillingen ser på konsekvenser av individets higen etter egen frigjøring. Ensomhet, aggresjon og fremmedgjøring. Noras etterlatte barn i ruinene av dukkehjemmet.
Forestillingen ble kåret til ”årets klassiker” og ”beste scenografi” av Morgenbladets teaterkritikere i deres uformelle”Gabler-pris”-kåring.»
Forestillingen varer i drøye to timer uten pause, og spiller to kvelder med en en dags nødvendig pause i mellom. Andre forestilling spilles i ruinene av premieren.
På grunn av regjeringens råd og restriksjoner rundt avviklingen av kulturarrangement under koronapandemien, er det kun lagt ut et begrenset antall billetter.
Vi håper å kunne løse ut flere billetter og vil evt. melde fra om dette i sosiale medier og gjennom vårt nyhetsbrev. Meld på her: ( lenke til nyhetsliste)
«Bak oppsetningen står en gruppe unge kunstnere
med base i Berlin» (scenekunst.no, 2007).
«Guttungen som løp, stanget hodet mot døren og slo baklengs kollbøtte i Et dukkehjem (2006), ga startsignal til et Ibsen-prosjekt som har ekspandert i alle retninger» (Therese Bjørneboe, Aftenposten, 2010).