(foto: Jonas Maes)
Vi beveger oss fra plan A til B til C til D.
Alt er satt på vent, men vi holder på, vi later som, vi simulerer – prøver med det vi har. Mens vi ser historien i nytt lys, den vi orienterer oss etter, ser vi fremtiden for oss der vi alle skal være sammen her igjen.
Vi samarbeider på avstand og iscenesetter rommene som dagens fraværende utøverne en dag skal kunne tre inn i.
Vi beveger oss inn og ut med fullt fokus på rommet bak det synlige. Verden under overflaten vi går på. Landskapet under føttene. Lagene under det som vises.
Dagens nye tilstedeværelse viser seg som en utfordring, som nok et rom å arbeide i, et rom å forhøre, infiltrere, tilpasse seg, og umerkelig vrenge fra innsiden ut.
I forestillingen gone here (yet) to come, blir teateret et lerret som det projiseres ulike virkeligheter på. Forestillingen knar og former rommet og luften som fyller det. Slik endrer tiden seg, og fremhever det som ligger utenfor: i margen og kantene. Det som strømmer inn gjennom sprekker og hull i rammen som avgrenser det.
gone here (yet) to come arbeider som en arkeolog i teateret, graver ut tapte minner. Bli med på (gjen)ferden som avdekker andre versjoner og dimensjoner av verden slik vi kjenner den. Avdal og Shinozaki har arbeidet sammen siden 2000 og dannet sitt eget kompani kalt fieldworks. De lager prosjekter i både teatrale og ikke-teatrale miljøer og rom. Dette har variert fra kontorer, hoteller, supermarkeder og andre offentlige og halvveis offentlige rom. Ved å ta i bruk velkjente rom på en ny måte, utfordrer de vårt syn på steder vi omgås til daglig.
www.field-works.be