Kjøp online på
Skriv ut hjemme eller bruk billetten på mobilen.
Kjøp på spillested
Billettsalg 1 time før forestilling.
Grupper
Ta kontakt for grupperabatt.
Vil du bli vår Teaterkontakt?
Ta kontakt.
Spesialbehov
Ta kontakt dersom du har behov for tilrettelegging.
Post performance houseparty med Anders G
Kjøp billetter
24. februar 2017 Kl. 23:00
Sted: Østre
Kart
Kategori: Rave
Varighet: 23:00-02:00

POST

PERFORMANCE

HOUSEPARTY

Etter Gisle Martens Meyers "There is no Here, Here"

Teksten under er hentet fra programbladet til "Kompressor", en cd i jubileumsutgivelsen "Ferdskriveren" som gitt ut i forbindelse med BIT Teatergarasjens 20-årsjubileum i 2003. Anders Gogstad oppsummerer tendensene i Bergens klubbkultur for 14 år siden slik:

Partyby:Bergen 2003

Klubbkultur er et fenomen i løpende utvikling. Det hevdes at Bergen anno 2003 er nede i en bølgedal for klubbing. Det er mulig, men den som henger med får se hva fremtiden bringer. Det positive med dette er ihvertfall at partykulturen er i bevegelse mot å ta en eller annen ny retning, det har den gjort før. Det samme gjelder en grov oppsummering av Bergens klubbhistorikk: Noen mennesker fanger opp en ny type musikk på slutten av 1980-tallet og denne blir utvekslet disse imellom. Før eller senere blir denne musikken spilt på en liten fest, og noen synes det rykker i dansefoten. Når flere mennesker er enig i at denne nye musikken, som er elektronisk, repetetiv og monoton er dansbar, blir dette selvfølgelig utprøvd på dansegulvet. Og jo visst, det fungerer utmerket å danse til! Ryktene om at noen tok ecstasy og danset hele natten i utlandet forsterket visjonene om at det bare var et tidsspørsmål før denne for for fest og elektronisk musikk nådde Bergen. Og det kom. Mange hevder at Bergen var først (andre at Tromsø og Lillestrøm/Oslo var først), men en rimelig påstand er at Bergen var først med techno. De andre byene kan muligens ha vært tidligere ute med house-musikk, men Bergen som hansaby har tradisjonelt helt siden middelalderen vært rettet mot de kontinentale strømningene og ikke de angloamerikanske. Og på kontinentet med Benelux-landene og Tyskland i spissen, var det et europeisk lydbilde (omformet fra Detroit) – nemlig techno – som banet en vei for klubbkulturen. Dermed ble altså techno importert til Bergen.

Selvsagt skulle Bergen arrangere et ordentlig houseparty. En midlertidig try-out ble gjennomført sommeren 1989 i bydelen Sandviken med en større forsamling mennesker, og med en enkel platespiller ble det i ca halvannen time spilt technomusikk inntil den utålmodige og konservative delen av gjestene hadde fått nok og forlangte vals. 

Neste skritt var å stable sammen nok folk til å arrangere et autentisk illegalt houseparty høsten 1990 på det nå revne Kardemommehuset. Manglende lydisolering førte imidlertid til at politiet stengte det hele ved sekstiden om morgenen, men sammenlangt var man kommet i mål med gjennomføringen av et illegalt houseparty. November samme år kom Bergens første offentlige klubb i gang på lyststedet Garage med Techno Rave, også senere kalt Vibe inntil 1997. Batcave var goth-varianten av Techno Rave på samme sted.

Fra 1992/93 ble første prosjekt med en rendyrket klubb realisert (i kjelleren til en snackbar med bevilgning) nemlig Klubb Phoenix. Her ble termen "konsept" innført i og med at dj-ene hadde fått tildelt egne kvelder med litt varierende profil, men hovedsakelig ulike varianter av house og techno (unntaket var hiphop og funk på onsdagene). Så fulgte BIT Teatergarasjen etter våren '93 i regi av André Dodd med to ordentlige raves, Deep Dance 1 & 2.

Her ble alle lys- og visuelle uttrykk bli fullbyrdet. Alle performanceartister, butohdansere, flammesjonglører, didgeridoo-spillere, saksofonister og andre fikk trykket sine navn på plakatene – alle unntatt DJ-ene. På et rave skulle DJ-ene være hemmelige, og de ble derfor annonert som "DJ X & Y".*

 

*Idag, såpass lenge etter arrangementet ble gjennomført, kan vi avsløre at X og Y var ECT (Per Henrik fra Baktruppen og Anders G).

 

Velkommen på houseparty anno 2017!